2021-08-27

Bendrovė „Vilniaus vandenys“ informuoja, jog vasaros pabaigoje ir dalį rugsėjo mėnesio vykdyti dalies vandentiekio tinklo atnaujinimo darbai Naujamiestyje baigti anksčiau nei planuota. Tačiau, pasitelkus šiuolaikines technologijas ir  įvertinus kai kurių vamzdynų atkarpų  būklę, bendrovė priėmė sprendimą vamzdynų plovimą tęsti ir po dalies tinklo atnaujinimo.

Vamzdynai plaunami nuo ant jų sienelių susikaupusių geležies ir mangano apnašų, kurios gali lemti laikiną vandens drumstumą, spalvos bei kokybės pakitimus. Po atliktų vamzdynų plovimų tikimės vandens kokybės pasikeitimų problemą išspręsti iš esmės prie jos nebesugrįžtant bent dešimtmetį.

„Vilniaus vandenys“ ketina vamzdynus Naujamiestyje gydyti metras po metro, taip išplaunant maždaug 40 iš bemaž 200 km šiame rajone eksploatuojamų, problematiškiausių vandentiekio vamzdynų. Papildomai šiems darbams bendrovė skirs maždaug 300.000 eurų. Plovimo darbai pilnai turėtų būti baigti kitų metų pradžioje.

VAMZDYNŲ GYDYMO TRUKMĖ

  • Kada planuojate baigti visus darbus Naujamiesčio rajone?

Vamzdynų plovimo, arba, kaip mūsų kolegos sako, vamzdynų gydymo darbus planuojame baigti iki kitų metų pradžios. Šios datos nereiktų painioti su anksčiau nei planuota baigtais dalies vandentiekio tinklo atnaujinimo darbais (sakėme, kad jie tęsis iki Rugsėjo 26 d., tačiau juos, surėmę pečius, sugebėjome užbaigti anksčiau).

Įvertinę realią vandentiekio tinklo būklę Naujamiestyje supratome, kad delsti ir ignoruoti problemos negalime: vamzdynai čia skaičiuoja kelias dešimtis metų, dalį jų atnaujinome, tačiau kita dalis – itin prastos būklės. Visa vandentiekio sistema yra sujungta į vieną nedalomą sistemą – viso miesto vamzdynų iškasti ir pakeisti negalime, tačiau vandens kokybę palaikyti REIKIA. Todėl pradėjome vamzdynų plovimo darbus, kurie vyksta taip pat dalimis – metras po metro.

Šiais metasi šiame rajone ketiname išplauti bemaž 40 km vamzdynų tinklo, maža to, į tai pasiryžome investuoti iki 300 000 eurų mūsų įmonės lėšų.

VANDENS KOKYBĖ

  • Kodėl iš čiaupo bėga rudas, juodas vanduo ar vanduo su nuosėdomis?

Po žeme esančių vandentiekio vamzdžių vidinės sienelės yra pasidengusios natūraliomis nuosėdomis, kurios, dėl vamzdyne pasikeitusių tekėjimo greičių, atitrūksta nuo sienelių taip sukeldamos vandens drumstumą, kuris ir yra iš čiaupo bėgančio rudo, juodo ar su nuosėdomis vandens priežastis. Vandens tekėjimo greičių pasikeitimą gali lemti įvairūs veiksniai: avarijos, vandens paėmimas iš priešgaisrinių hidrantų, elektros dingimas vandens kėlimo stotyse, technologinis tekėjimo krypties pasikeitimas ir pan.

Taip pat rudo, juodo ar su nuosėdomis vandens priežastis gali slypėti ir name esančiuose vamzdynuose, kuriuose vyksta panašūs procesai.

  • Kaip man žinoti, kokia vandens kokybės suprastėjimo priežastis?

Vartotojas paprastai to žinoti negali. Problema gali nutikti magistraliniame vamzdyne, smulkesnėse jo atšakose ar net pačiame name. Nuo to priklauso, kas turi ją spręsti. Vandens tiekimo įmonės atsakomybė paprastai pasibaigia ties daugiabučio namo, komercinio pastato įvadu, panašiai kaip ir su elektros skirstomaisiais tinklais.

  • Kaip turėčiau elgtis pastebėjęs/-usi, jog vanduo pakeitė spalvą, kvapą ir abejoju, ar galiu jį naudoti?

Apie tai reikėtų informuoti vandens tiekėją ir namo administratorių arba bendrijos atstovą. Atsižvelgdami į atliekamus darbus ar įvykusias avarijas, kai kuriais atvejais galime greitai įvertinti, kokio tai masto problema ir ar ji yra mūsų „pusėje“.

Tačiau būna ir taip, kad suprastėjusios vandens kokybės priežasties tenka ieškoti giliau arba problema yra vidiniame daugiabučio tinkle, kas jau yra nebe mūsų kompetencijoje. Pastarosiose situacijose į problemos sprendimą įsitraukia daugiau suinteresuotų šalių, jis gali užtrukti ilgiau, todėl skatiname mus apie vandens kokybės pokyčius informuoti nedelsiant.

Jei vandens kelią iki jūsų namų įsivaizduotumėte kaip medį, vandens tiekėjas rūpinasi medžio šaknimis, iš kurių išgaunamas vanduo ir iš vandenviečių perduodamas į medžio kamieną, magistralinius vandentiekio tinklus, iš ten keliauja medžių šakomis, skirstomaisiais tinklais, pasiekia mažesnes ir plonesnes medžio šakeles, gatvių tinklus ir įvadus, o jau tada keliauja į kiekvieno lapo gysleles, namo vamzdynais iki jūsų čiaupo – už paskutinį etapą yra atsakingas namo administratorius arba bendrija.

  • Kodėl švaraus vandens tenka laukti ilgai ar jo kokybės problema kartojasi?

Bet koks įvardintas laikotarpis vandens problemoms spręsti bus per ilgas ir nepriimtinas – mes tai tikrai žinome. Iš tiesų, galutinį vartotoją pasiekiančio vandens kokybės atstatymas gali būti greitas arba užtrukti dėl objektyvių aplinkybių: ar aišku, kurioje vietoje kilo problema, koks jos mastas, kokio dydžio resursų reikia jai išspręsti. Kaip vandens tiekėjas, stengiamės tai padaryti kaip įmanoma greičiau: samdome papildomą techniką, pasitelkiame papildomus žmogiškuosius išteklius, krizių metu dirbame ne tik dienomis, bet ir naktimis.

  • Kaip prognozuojate ir užkardote rizikas, susijusias su geriamojo vandens kokybe?

Avarijos bei įvairūs gedimai mus paprastai ištinka lygiai taip pat netikėtai, kaip ištinka gaisrai ar panašios netikėtos nelaimės. Su planuojamais darbais ir atnaujinimais iš pirmo žvilgsnio yra paprasčiau, nes galime remtis turimais duomenimis apie vamzdyną, įvertinti ir numatyti jo preliminarią būklę, darbus suplanuoti ne tik dienos, bet ir nakties metu. Deja, Naujamiesčio situacija Vilniuje tik įrodo, kad visų povandeninių srovių bei visų galimų netikėtumų ne tik nepavyksta nuspėti, bet jos dar ir sukelia tokio dydžio iššūkius, kuriuos lygiagrečiai su vamzdyno atnaujinimu tenka spręsti ištisomis paromis.

  • Ar negalite vieną kartą imti ir taip sutvarkyti vandens tiekimo sistemą Vilniuje, kad galėtume užmiršti „spalvotą“ vandenį iš čiaupo?

Teoriškai taip, tačiau praktiškai – niekaip. Vilniaus vandentiekis po žeme driekiasi net  apie 1700 km., jis atnaujinamas, renovuojamas ir modernizuojamas atkarpomis. Taip vyksta todėl, kad tokioms sistemoms reikalingos ne tik milžiniškos investicijos (įsivaizdavimui, vos vienam metrui vamzdynų nutiesti prireikia 500 eurų), bet ir dėl to, kad tektų vienu metu „perkasti“ visą sostinę, nutraukus vandens tiekimą visiems gyventojams, įstaigoms, verslui. Todėl sistemą atnaujiname etapais, pagrindinį dėmesį skirdami seniausiai liestoms, labiausiai nusidėvėjusioms jos dalims bei įrangai. Būtų sąžininga paminėti, kad Vilniuje vanduo iš čiaupo yra tikrai geras ir kokybiškas, iš mūsų vandenviečių jis išteka būtent toks, tačiau ne menkų iššūkių kelia nusidėvėjusi infrastruktūra, seni ir atgyvenę vamzdynai.

  • Kodėl vandens kokybės problema turėjo ištikti būtent tą namą, kuriame aš gyvenu?

Vanduo yra tas gyvybiškai būtinas resursas, be kurio neišgyventume nė vienas, pradedant atsigėrimu ar valgio gaminimu, baigiant higienos reikalais. Vandens tiekimui sutrikus dėl avarijos ar gedimo, stengiamės jo tiekimą kuo greičiau atkurti. Didelis iššūkis yra pasenę, susidėvėję vamzdynai, nuo kurių nuosėdų sąnašos gali pasiekti gyvenamuosius būstus. Šiuo atveju galime patikinti, kad atnaujiname avaringiausius vamzdynų tinklų ruožus, o likusius plauname ir šaliname problemas keliančias ir ant vamzdynų sienelių susikaupusias nuosėdas, kad ramybė truktų ilgai.

SAUGUMAS, POVEIKIS SVEIKATAI

  • Ar pakitusios spalvos, nuosėdų turintis vanduo yra saugus vartoti?

Kilus dvejonių dėl vandens kokybės, rekomenduojame tokio vandens nevartoti ir pirmiausiai konsultuotis su „Vilniaus vandenų“ specialistais. Naujamiesčio atveju, kai rajoną pasiekė dešimtmečiais ant vamzdynų besikaupusios geležies bei mangano nuosėdos, vandens vartoti nerekomenduojama, nes toks vanduo yra pakeitęs savo skonio ir išvaizdos savybes. Tačiau vertėtų paminėti, kad toks vanduo pavojaus žmogaus sveikatai ar gyvybei nekelia.

  • Kodėl vandenyje apskritai yra kažkokių medžiagų, kurios keičia jo išvaizdą, užpildo jį kietosiomis dalelėmis?

Vanduo yra vienas geriausių tirpiklių ir negali būti visiškai grynas, nes jame yra ištirpę daug įvairių medžiagų. Vanduo gausus natūralių mineralų: kalcio ir magnio druskų, fluorido, natrio, kurie po kontakto su deguonimi tampa matomi nuosėdų pavidalu. Vertingiausiomis iš mineralinių medžiagų laikomas kalcis ir magnis. Šios medžiagos būtinos kiekvienam gyvam organizmui. Daugiausiai kalcio yra natūraliame piene – apie 1300 mg/l, po jo rikiuojasi didelės mineralizacijos mineralinis vanduo, kalcio turintis maždaug 552 mg/l. Vandenyje iš čiaupo taip pat yra kalcio ir magnio – atitinkamai 85 mg/l ir 16 mg/l. Šiuo parametru vanduo iš čiaupo lenkia šaltinio vandenį, kuriame šių medžiagų yra tik 62 mg/l (kalcis) ir 15 mg/l (magnis).

Nuolat tikriname ir prižiūrime iš gilaus požemio išgaunamą vandenį, stebime įvairiausius jo parametrus, kad jis galutinį vartotoją pasiektų tyras ir švarus. Be tokių liūdinančių situacijų kaip Naujamiestyje, esame tikrai išskirtiniai Europoje ir pasaulyje, nes galime gerti ir kitoms reikmėms naudoti giliai esantį, nuo paviršinės taršos apsaugotą gėlą vandenį.

  • Kokį vandenį man gerti ir naudoti jei mano namuose jo kokybė dar neatsistatė?

Maloniai kviečiame naudotis tuo vandeniu, kurį vandenvežėmis pristatome į rajoną. Jis yra švarus ir saugus, tinkamas gerti, ruošti maistą bei naudoti buityje. Net jei atsiprašytume Jūsų kiekvieno po 100 kartų, to vis tiek būtų per mažai, nes žinome, kad šiuo vandeniu negalėsite užpildyti savo skalbyklių, indaplovių, kavos aparatų, vonių ir jis nebėgs iš dušo galvutės. Taip, jis nė iš tolo Jums nesuteiks įprasto kasdieninio komforto, bet šiuo sudėtingu metu tai yra sprendimas, padedantis užtikrinti pagrindinius poreikius.

Visai atvejais jei jūsų bute/name vandens kokybė suprastėjo, praneškite apie tai mums ir mes ieškosime būtų kaip jums pristatyti kokybiško vandens. Pranešti apie tai galite mūsų el. paštu info@vv.lt, tel. 19118, mūsų internetinės svetainės „Live Chat“ langelyje arba parašant mums asmeninę žinutę „Vilniaus vandenų“ Facebook paskyroje. Vykdant didesnio masto plovimus ar kitus darbus į jūsų rajoną ar gatvę pristatysime vandenvežę, Informaciją apie tai, kur ir kada stovės mūsų vandenvežės rasite ČIA

  • Ką tokioje situacijoje daryti vienišiems, neįgaliems, senyvo amžiaus žmonėms?

Kiekvieno kliento asmeninės situacijos iš tiesų nežinome, todėl šiuo atveju norime paskatinti bendruomeniškumą ir padėti pasirūpinti kaimynais, jei žinote, kad dėl kažkokių priežasčių jie negali to padaryti patys. Taip pat informuokite ir mus (el. paštu info@vv.lt, tel. 19118, mūsų internetinės svetainės „Live Chat“ langelyje arba parašant mums asmeninę žinutę „Vilniaus vandenų“ Facebook paskyroje), o mes pasirūpinsime, jog tiems žmonėms geriamasis vanduo būtų pristatytas iki namų durų. Sunkiai dirbame ir tikrai stengiamės šią nemalonią situaciją išspręsti kuo greičiau.

  • Kokios būklės turėtų būti vamzdžiai, jei jais iki pat puodelio atiteka šitiek „purvo“?

Į centrinio vandens tiekimo sistemą patenkantis vanduo yra visiškai saugus vartoti. Nuosėdos ne vienerius metus „sėdo“ ant vamzdyno sienelių ir jei ne sistemos „sujudinimas“, atliekant vamzdynų remonto darbus, tikriausiai to niekada nepastebėtume. Vis tik, dažnos avarijos, vandens tiekimo pertrūkiai ir kitos nuolatinės problemos paskatino mus nelaukti ilgiau ir imtis vamzdyno atnaujinimo ir plovimo darbų tam, kad galėtume užtikrinti vandens kokybę bei tiekimo stabilumą ateityje.

  • Kodėl tinklas rekonstruojamas kaip tik mokslo metų pradžioje, negi tam nebuvo geresnio laiko?

Joks laikas vandens tiekimo sutrikimams ar kokybės pablogėjimui nėra tinkamas. Panašius tinklo renovavimo darbus atliekame įvairiose tinklo vietose, jie yra planuojami, išdėliojami etapais, pasiruošiama reaguoti bei spręsti įvairias situacijas, apie planinius darbus ir galimus vandens tiekimo ar kokybės sutrikimus visuomet informuojami klientai. Vis dėlto, Naujamiesčio tinklo būklė pasirodė esanti prastesnė nei tikėjomės, todėl dabar metras po metro „gydome“ vandentiekį – etapas po etapo, pradedant magistraliniais tinklais ir baigiant gatvių jį plauname specialia technika ir visomis išgalėmis stengiamės suvaldyti situaciją. Vamzdynų plovimas šiuo metu yra mažiausiai skausmingas ir praktiškai vienintelis būdas situacijai išspręsti, prie jos negrįžtant artimiausią dešimtmetį. Priešingu atveju, visus senus vamzdynus tiesiog reikėtų pakeisti naujais.

ĮMONĖS ATSAKOMYBĖ, PAGALBA, PATARIMAI

  • Ar galime tikėtis nuostolių kompensavimo, jei dėl vandens kokybės sugedo buitinė technika?

Vartotojai, kurie dėl laikino kokybės suprastėjimo patyrė finansinių nuostolių turėtų kreiptis į mus el. paštu info@vv.lt. Kiekvieną tokį atvejį, kartu su draudimo atstovais, vertiname individualiai.

  • Kokius dokumentus reikia pristatyti, norint, kad nuostoliai būtų finansuoti?

Kiekvieną atvejį mūsų specialistai sprendžia individualiai, tačiau, pirmiausia, iš besikreipiančių klientų prašome oficialios pretenzijos bei technikos remonto išrašo/kito dokumento, kuriame nurodoma, jog buitinė technika buvo sugadinta dėl suprastėjusios vandens kokybės. Nors mūsų atsakymo ir sprendimo laikas gali skirtis, dažniausiai į tokias užklausas atsakome per 5 d.d.

  • Jei gavau informaciją, jog šalia mano namo buvo išplauti gatvės tinklai, kaimyniniuose namuose vandens kokybė atsistatė, tačiau pas mane bėga blogos kokybės vanduo. Ar problema gali būti mano name?

Taip, gali būti, jog problema yra namo vidaus tinkluose, kuriuos prižiūri atsakingas namo administratorius ar bendrija. Vandentiekis Vilniaus mieste sujungtas į vientisą, nedalomą sistemą, kurioje magistraliniai, skirstomieji, gatvių ir individualių namų ar daugiabučių vidaus vamzdynų tinklai yra susieti, o atskiros jų dalys turi skirtingus šeimininkus. Plovimo darbus atliekant vienose tinklų atkarpose, pasekmės juntamos ir kitose. Siekiant, kad po plataus masto magistralinių tinklų plovimo visus gyventojus ar verslo subjektus pasiektų kokybiškas vanduo, būtinas visų grandžių, taip pat ir galutinės grandies – būstų administratorių, bendrijų atstovų įsitraukimas: tinkamas vidaus tinklų išplovimas, daugiabučių vidaus tinkluose įrengtų filtrų išvalymas ir pan.

  • Ką siūlote (ne)daryti vartotojams, kai vyksta vamzdynų plovimo/remonto darbai?

  1. Banalus, bet iš tiesų be galo svarbus žingsnis yra atnaujinti savo kontaktinius duomenis, pateiktus „Vilniaus vandenims“. Patikrinti, jog su Jumis tikrai galima susisiekti nurodytu telefono numeriu, elektroniniu paštu.
  2. Pamėkite mus Facebook platformoje, net jei ir neplanavote papildyti įmonės sekėjų gretų. Čia stengiamės operatyviai skelbti informaciją apie planuojamus didelius projektus bei darbus, kurie, kaip rodo nesena patirtis, gali tiesiogiai Jus paliesti.
  3. Kitaip, nei dingus elektrai, atsiradusių problemų su vandeniu neįžvelgsite užtemusiuose kaimynų languose. Tačiau mums greičiau suvokti negerovių mastą labai padėtų, jei pranešdami apie problemą informuotumėte ir apie tai, jei tas pats vyksta ir pas kaimynus, gretimuose daugiabučiuose ar kituose pastatuose.
  4. Stipriai pasikeitus vandens spalvai, pakitus vandens skoniui ar atsiradus aiškiai matomų nuosėdų reikėtų nutraukti vandens vartojimą, nejungti ir vandenį naudojančių prietaisų – skalbyklių, indaplovių, kavos aparatų, nustoti eksploatuoti filtravimo sistemas, kurios vandenį ima tiesiai iš vandentiekio. Kartais nutinka taip, kad atsiradęs nuokrypis nuo įprastų jutiminių parametrų nereiškia nieko blogo ir vandenį toliau vartoti galima, tačiau būna ir taip, kad kol pati sistema nebus sutvarkyta, reikia nuo to susilaikyti.
  5. Ne tas patarimas, kurį būtų džiugu teikti, bet vis dėlto. Kadangi nė vienas nežinome, kur, kada įvyks ir kiek laiko užtruks vandens tiekimo avarija ar kiti sutrikimai, kiekviename būste turėtų nuolat būti bent minimali geriamojo vandens atsarga troškuliui numalšinti.

APIE BENDROVĖS PAPILDOMUS VEIKSMUS, SIEKIANT KUO GREIČIAU IŠSPRĘSTI SITUACIJĄ DĖL VANDENS KOKYBĖS SUPRASTĖJIMO GALITE RASTI ČIA. INFORMACIJA PERIODIŠKAI ATNAUJINAMA.